2019. ápr 28.

A nagy visszatérő: slasher

írta: A Levi
A nagy visszatérő: slasher

A jó horrorban, legyen szó nyomtatott médiáról, vagy a filmművészetről megjelenik az adott kor emberét foglalkoztató témakör, ami feszültséget generál, vagy éppen félelmet kelt, ezáltal a művész kezében van, hogy vajon tudat alatt kifejti-e feszültségoldó hatását. 

Leegyszerűsítve a horror a gótikus és fantasztikus irodalomból nőtte ki magát többek között Bram Stoker, Mary Shelley, H.P. Lovecraft nyomán. Nem csoda, hogy amint megjelent az ezüstvásznon, a témaválasztás megmaradt a vámpírok, élőhalottak, reanimáció, kísértethistóriák témakörénél egészen az 1960-as évekig. Legnagyobb zászlóvivő a Hammer és az Universal Stúdió volt, rémuniverzumuk mind a mai napig alapul szolgálnak a hasonló cselekménnyel operáló filmeknél. Nem mellesleg immár tíz éve próbálkoznak utóbbi örökségének feltámasztásával. usual_suspects_slasher_edition_by_b_maze-d3c64r5.jpg

A 60-as években viszont változás történt. Megjelent a slasher zsánere. Megoszlanak a vélemények, hogy melyik film volt az első zsánerbe tartozó darab. Egyesek szerint az 1960-as Kamerales (Peeping Tom), mások szerint az ugyanebben az évben bemutatott Hitchcock mérföldkő, a Psycho (ehhez a táborhoz tartozom én is, hisz a Psycho sokkal nagyobb jelentőségű a popkultúrában, mint a Kamerales), de vannak, akik az 1974-es A texasi láncfűrészes mészárlásra (The Texas Chainsaw Massacre) esküsznek.

Külön érdekes, hogy a Psychot és A texasi láncfűrészes mészárlást is ugyanaz a személy ihlette, a való életben is létezett Ed Gein. Míg a Psycho-nak a fő eszköze a suspense és nem mellékesen pszichológiai vonalon vezeti cselekményét, a láncfűrészes már rendelkezik azokkal a jellemzőkkel, amik a klasszikus slasherfilmekhez tartoznak. alfred-hitchcock-janet-leigh-psycho.jpg

Ha a cselekményben van egy maszkos sorozatgyilkos, aki valamilyen éles tárgyal hentel tinédzsereket, motivációja pedig a szexualitáson és a bosszún alapul, akkor slashert nézel. Nélkülözhetetlen, hogy a tinédzserek között legyen egy sportember, egy okostojás, egy könnyűvérű és egy szende lány, lehetőleg szűz. Utóbbiból válik a történet folyamán erős, független final girl, aki a végjátékban megküzd a sorozatgyilkossal. Nem hátrány, ha a final girl emlékezetesen tud sikítani, hisz az utókor számára így könnyen válhat sikolykirálynővé. Példának íme pár emlékezetes sikolykirálynő, a teljesség igénye nélkül: Marion Crane (Janet Leigh - Psycho), Marilyn Burns (Sally Hardesty - A texasi láncfűrészes mészárlás), Alice Hardy (Adrienne King - Péntek 13 1-2.), Laurie Strode (Jamie Lee Curtis - Halloween franchise, a legjelentőségteljesebb), Sidney Prescott (Neve Cambell - Sikoly franchise) és Chanel Oberlin (Emma Roberts - Scream Queens, rá külön vissza fogok térni).scream_queens_comp_rev_1280x720.jpg

Ehhez a két film után betéve tudható struktúrához, panelekhez és szerepkörökhöz ragaszkodott a 80-as évek horrorfelhozatala. Mivel nem egy bonyolult cselekményvezetésről van szó, nagyon könnyen ki is fulladt ez a trend és megjelent az igény a vérfrissítésre. A Gyerekjáték (Child's Play, Chucky) franchise és az olasz giallok képviselik ezt az irányt, a slasherhez keverték a misztikumot, a krimit előbbi vagy éppen a pszichológiai vonulatot. A slasher a 80-as években megélt aranykorán kívül nem egy tiszta zsáner, határai összemosódnak és több alkategória is kinőtte belőle magát, mint például a splatter, az exploitation, így lehet, hogy például a Magasfeszültséget (Haute tension - 2003) vagy az Azonosság (Identity - 2003) több zsáner perspektívából is élvezhető, vizsgálható.1196828.jpg

A 90-es években Wes Craven gondolta úgy, hogy, bár újat mutatni nem fog tudni mutatni, egy, a zsáner előtt tisztelgő, önmaga paródiájára lehet, hogy lesz kereslet. Nem, hogy nem tévedett, de a Rémálom az Elm utcában (Nightmare on the Elm Street) atyjának sikerült egy újabb klasszikust teremtenie a Sikoly (Scream) képében. Ugyanezzel próbálkozott a Tudom mit tettél tavaly nyáron (I Know What You Did Last Summer ) trilógia is, visszafogottabb sikerrel.

De miért is írom ezt a cikket? Nincs új a nap alatt, ahogyan a 2010-es évek horrorfelhozatala visszatért a 60-as, 70-es évek sátánkultuszához, úgy az elmúlt évekből és a jövőbeli tervekből nagyon úgy tűnik, hogy a slasher lesz az a műfaj, ami negyedik fénykorát fogja megélni. Úgy gondoltam, hogy pont ez a műfaj az, ami sohasem fog igazán visszatérni, kimeríthetősége miatt, de egyre több, hagyományokkal szembemenő alkotás lát napvilágot, a sorozatgyilkosok iránti érdeklődés pedig soha nem fog csillapodni. the-cabin-in-the-woods-still-1-1024x680.jpg

A paranormális tevékenységekkel foglalkozó horrorok, főleg James Wannak köszönhetően aranykorukat élték közel tíz évig. A Paranormal Activity franchise-á nőtte ki magát, a Démonok között (The Conjuring) pedig mozis univerzummá, annak ellenére, hogy igazán értékelhető fejezete csak egy darab van. Nem mellesleg a televíziózásban is tetten érhető a démonok és sátánizmus témaköre. Az American Horror Story voltaképpen öt évadot épített ezekre az ötletekre;  Murder House gótikus kísértethistória, Asylum ördögűzés, Coven boszorkányok és vudu, Hotel ismét gótikus kísértethistória, vámpírokkal, Roanoke szellemes valóságshow, Apocalypse pedig boszorkányok harcolnak az Antikrisztussal. A Salem az AHS: Covenre volt válasz, autentikus salemi boszorkányperekkel. A Chilling Adventures of Sabrina pedig mindezek fantasztikus ötvözete. 

De nagyon úgy néz ki, hogy ez a trend szépen lassan kifullad, a Sabrina kivétel, mert régi vágású, Hammer horror stílusa abszolút vérfrissítésnek hat, de az AHS: Apocalypse már a kiégés jeleit mutatta erősen, míg a Démonok között univerzum legutóbbi három darabja szerintem nézhetetlen és a legújabbat is szétszedik a kritikák.

Persze 2019. előtt is voltak olyan slasherök, melyek képesek voltak a maszkos gyilkos tiniket gyilkol formulán túlmutatni. Ilyen például a zseniális, 2011-es Ház az erdő mélyén (Cabin in the Woods), ami egy szerelmeslevél a horrorrajongóknak, vagy az egyik legnagyobb kortárs horrorrendező, Mike Flanagan Hush-ja, a Hannibal sorozat (2013-2015), a Valami követ (It Follows - 2014), a Széttörve (Split - 2016) de a dömping még csak most jön.

A Boldog halálnapot (Happy Death Day - 2017) trilógiává növi ki magát, második részében még a multiverzumok kérdésköre is bejött a képbe. Tavaly óriási sikert aratott a Halloween folytatása, amit új részek fognak követni. Szintén 2018-as a Horrorpark (Hell Fest), ami remek díszleteivel tudott újat mutatni. Folytatást kapott a Hívatlanok (The Strangers). Elkészült a Gyerekjáték új változata, és a régi is folytatódni fog sorozat képében. Jordan Peele, az egyik legizgalmasabb újonc rendező sajátosan nyúlt hozzá a zsánerhez idei nagy dobásában, a Mi (Us)-ben, emellett az új Kampókéz (Candyman) útját is egyengeti. Évek óta tervezik feléleszteni a Péntek 13. és a Rémálom az Elm utcában klasszikusokat, a Halloween sikeréből kiindulva pedig erre esély is van. Vannak olyan darabok, melyek konkrétan megidézik a 80-as évek hangulatát, de sokkal többet nyújtanak egy mezei slashernél, mint például a Summer of 84' (2018).

De a sorozatok sem maradnak ki a slasher-reneszánszból. Ryan Murphy, a televíziózás pápája 2015-ben, Wes Cravenhez hasonlóan újra vizionálta a műfajt Scream Queens sorozatával, melybe az összes, zsánerre jellemző sajátosság belefért, humoros volt és valami újat is tudott nyújtani, többek között azzal, hogy a könnyűvérű, aljas és gonosz, eredendően antihőst tette final girlé. Pár éve szereti meglovagolni az aktuális trendeket az eleinte újító American Horror Storyval (Cult, bohócmánia, Apocalypse a Sabrina évében), idén pedig újra belemerül a slasherbe az 1984 című kilencedik évaddal.slasher-seizoen-2-netflix-810x456.jpg

A Sikoly is megkapta a maga folytatását és rebootját, sorozat képében, ami három évadot élt meg 2015-2019-ig. Kevésbé ismert, de a Netflix által újra felélesztett beszédes című Slasher sorozata az első évadában (2016.) ötvözte a Sikolyt a Hetedikkel, ahol a Hóhér nevű sorozatgyilkos a hét főbűn szerint gyilkol, míg a 2017-es második évad egy nyári (és téli) táborba kalauzol bennünket vissza. Érdemes nekikezdeni ennek a sorozatnak is, nem a semmiért indítják újra el, 2019-ben. 

Kíváncsi vagyok, hogy valóban újjáéled-e a sorozatgyilkosos filmek iránti érdeklődés és kereslet, vagy csak egy rövidebb visszatérésről van szó.

Szólj hozzá

film gyűjtemény slasher horror cikk