2018. nov 04.

A ház hideg szíve - The Haunting of Hill House (2018)

írta: A Levi
A ház hideg szíve - The Haunting of Hill House (2018)

A kísértet lehet egy emlék, egy pillanat, legyen akár fájdalmas vagy boldog, amit konzervál az idő és abban az állapotában örökkévaló. A múlt egy darabja, egy érzelem, akár félelem, megbánás, gyász, jelen esetben pedig egy kívánság.

A jó kísértethistória sohasem az explicit horrorról szól, nem a szellemek direkt jelenlétéről és tetteiről és nem az öncélú félelemkeltésről. Pontosan tudták ezt a gótikus irodalom neves képviselői is, nem a semmiért jelentek meg a metaforikus entitások már a horrorirodalom kezdetén. Egy szellem általában helyhez kötött, amit furcsa mód, halálukkal töltenek meg élettel. Minden háznak vannak kísértetei, emlékei, múltja, melyeket az aktuálisan lakók élete határoz meg egy hely pedig az ott élőknek köszönhetően fog gyarapodni. hill-house-header.png

Kár, hogy az elmúlt évtizedben a paranormális tevékenységekkel foglalkozó horrorfilmek inkább a sokkeffekteket részesítik előnyben és elsődleges céljuk a pillanatnyi félelemkeltés. James Wan reformálta meg valamennyire a zsánert, a sajátos jump scare-eivel, melyeket három film után azonnal ismerni fogunk. Éppen ezért is merül ki nagyon gyorsan ez a fajta megközelítés, de egy másik kortárs horrorrendezőnek köszönhetően kezd visszatérni a klasszikus, költői felfogás. Mike Flanagan évek óta elkápráztatja a közönséget vérfagyasztó filmjeivel, melyekben visszatér a gyökerekhez, a kísértethistóriákat suspense jellemzi, a szellemek pedig egytől egyig a saját történetük szelencéje. 

Nem fogok újabb bekezdést szentelni annak, amit nem győzök elégszer hangsúlyozni, a televíziózás mára presztízskérdéssé vált, a Netflix pedig a legjobb dolog, ami valaha történhetett a streaming szolgáltatókkal, kábeltévékkel és összességében a filmművészettel. Az viszont döbbenetes, hogy konkrétan 2018-ban sikerült az első igazi, hibátlan, nagyszabású -nem vagyok rest irodalminak nevezni - horrorsorozatot letenni az asztalra. Valóban horror, annak ellenére, hogy a dráma műfaji jegyeit is kimeríti, de visszatér a zsáner alapjellemzőihez, az ismeretlentől, a hatalmasságtól (Lovecraft kozmikusnak nevezte) való félelemhez, de még a nyers, befogadóban undort kiváltó aspektusához is. haunting-hill-house-cast-character-guide.jpg

A ház hideg szíve eredetileg Shirley Jackson legismertebb regénye, melyből már két filmes adaptáció is készült, 1963-ban és 1999-ben. Nem mellesleg ezt a történetet röhögtük ki a Horrorra akadva 2. részében, tehát a sorozat zsenialitása mindezek fényében még tovább növekszik. Egyébként nagyon remélem, hogyha hazai forgalmazásba kerül, megtartják a magyar címet, mert a legjobb fordítások között van, sokkal jobban fejezi ki a cselekmény és az atmoszféra lényegét - kiváltképp a sorozat esetében-, mint az eredeti.

Az eddigi adaptációk könyvhűek voltak, Flanagan és írótársai viszont úgy gondolták, sokkal több rejlik ebben az ötletben, ezért egy szinte teljesen új történetet találtak ki, megtartva pár karaktert és egy egész új családot álmodva a cselekménybe. Egyértelmű a Stephen King ihletettség, főként az AZ kapcsán, hisz, ahogyan az említett regény esetében, itt is tíz epizódon keresztül látjuk felváltva és párhuzamban gyerekek és felnőttkori énjük történetét, amint szembenéznek egy hatalmas gonosszal.1b7b5ad7479ab6710eb1745ec0d14b0f59798cd9.jpeg

Öt gyerek, Steve, Shirley, Theodora, Eleanor és Luke a világ leghírhedtebb kísértetházában nőttek fel. Anyjuk öngyilkos lett, mikor még kicsik voltak, apjuk pedig valamit eltitkol előlük. Felnőttként sem tudnak megbirkózni a gyásszal és a félelemmel, ami végigkísérte eddigi életüket, amikor viszont Eleanor öngyilkosságot követ el, kénytelenek szembenézni a múlttal és visszatérni a Hill házba.

Könnyen fulladhatott volna a cselekmény egy közhelyes, házas, szellemes, jump scare-es horrorba, ha nem Flanagan irányítása alatt készül a sorozat. Igen, ebben a történetben vannak szellemek, de mindegyik egy-egy érzelmet testesít meg, vannak köztük negatívak és pozitívak, egyesek ártó szándékúak, míg mások csak emlékeztetnek vagy védelmi szerepük van. A suspense pont ebben az aspektusban rejlik, hisz tudjuk, hogy a kísértetek szerves részét képzik a cselekménynek, de pont annyira metaforikusak, hogy megteremtsék a többletjelentést. Tíz részen keresztül vagyunk tanúi annak, hogy hét ember miként birkózik meg az élettel, aminek ugyan úgy összetevője a fájdalom, düh, boldogság, szeretet, üresség és mindenekelőtt a félelem. Ez a félelem lehet egy szeretett egyén elvesztése, félelem a bűntudattól, megfelelési kényszertől, érintéstől, teljesítési vágytól, érzelmektől, megnyílástól.awesomely-creepy-full-trailer-for-netflixs-new-horror-series-the-haunting-of-hill-house-social.jpg

Részenként ismerjük meg a karaktereket, mindegyikhez tartozik egy-egy epizód, melyben végigkövetjük őket a múltban és a jelenben. Impozáns szereplőgárda növeli a sorozat értékét. Carla Gugino végre megkapja a neki járó figyelmet és játékidőt, Olivia Crainként, a családanyaként élete legjobb alakítását tudhatja magának. A gyerekek felnőtt megfelelőit Mike Flanagan szinte állandó szereplőgárdája alkotja, Elizabeth Reaser a Ouija: A gonosz eredetében dolgozott együtt a rendezővel, én pedig a rendkívüli Young Adult óta kedvelem. Michiel Huismant sokan a Trónok harcából ismerhetik, de A meghívásban is láthattuk. Érdekes, de az ő karaktere számomra abszolút unszimpatikus volt sokáig, de a végjátékra fontos kulcsfigurává vált. Kate Siegel, a rendező felesége, egy film kivételével minden alkotásában szerepelt. Szerencsénkre, mert fantasztikus színésznőről van szó, aki van olyan karizmatikus és tehetséges, hogy akkor is élmény őt nézni, ha csak egy ágyon ül és a jelenete monológokból áll. Az ő Theodorájához tartozik a sorozat legmegrázóbb epizódja is és egyértelműen ő volt a kedvencem. A felnőtt Eleanort az újonc Victoria Pedretti játssza és beleadott apait, anyait, hogy egy első perctől kezdve szerethető szereplőt alakítson. Hugh Crain múltbeli énjét pedig az E.T. mindenki által imádott Elliottja alakítja.hill-house-cast.png

Külön bekezdést érdemelnek a gyerekszínészek, hisz rajtuk múlt a visszaemlékező jelenetek működőképessége. Régen a gyerekszínészet is majdhogynem szitokszó volt és alig lehetett találni fiatal tehetséget, aki valóban jó lenne. Aztán jött a Stranger Things és az AZ, a legjobb gyerekcsapataival és most itt A ház hideg szíve, melyben jó pár ismerős arc is feltűnik. Lulu Wilson tizenhárom éves kora ellenére, módszeresen horrorokkal kövezi ki impozáns karrierjét. Első nagyszabásúbb zsánerfilmje Flanagannel, a Ouijában volt, majd egyetlen élvezhető momentumként elvitte a hátán az Annabelle 2-t, idén pedig már kulcsszerepet töltött be az Éles tárgyakban. Természetesen ezúttal sem lehet rajta fogást találni. Mckenna Grace fiatal Theoja pont olyan karakteres, mint felnőttkori énje, a fiatal színésznőért pedig odavannak Hollywoodban, ő játszotta Margot Robbie gyerek énjét a fantasztikus Én, Tonyában, de feltűnt az Amityville legfrissebb részében, jövőre pedig a Marvel kapitányban és az Annabelle 3-ban láthatjuk majd. A gyerekek közötti abszolút kedvenceim viszont az ikrek voltak, rég láttam ennyire imádnivaló kölyköket. 

A főszereplők mellett jutott idő a mellékkarakterek kidolgozására is, akiknek ugyanolyan fontos szerepük jutott a végjátékban. A múlthoz tartozó szellemek is megkapták a maguk háttértörténetét, remélem a következő évad a Hill családról fog szólni, mert a família eddig megismert tagjai több mint vérfagyasztóak.

Összességében A ház hideg szíve megadja a horrorrajongóknak azt, amire mindig is vágytak, kerek egész történetet, egy kísértethistóriát, melyben benne van minden jelképesség és horroraspektus, ami különlegessé teszi a témát, sokkeffekteket nélkülözve, atmoszférával és karakterekkel fagyasztja meg a vért az erekben és mindemellett hatalmas, érző szíve van.

10/10

IMDb

Az intrója külön figyelmet érdemel, megidézi a Westworld és a Daredevil nyitányát.

Szólj hozzá

sorozat horror család regény dráma feldolgozás kísértet gótikus the haunting of hill house gótikus regény mike flanagan a ház hideg szíve kísértethisitória