2018. okt 07.

Damien (2016)

írta: A Levi
Damien (2016)

A Sátán kegyeltje

Az 1960-as, 70-es évek horrorfilmjei előszeretettel járták körbe a természetfeletti, azon belül is a démonok világát. A három legkiemelkedőbb alkotás témán belül egyértelműen az 1968-as Rosemary gyermeke, az 1973-as Az ördögűző és az 1976-os Ómen. Érdekes belegondolni, hogy a három alkotás miként jelenítette meg a kort uraló, embereket foglalkoztató sátánkultuszt. Nem mellékes, hogy a Tate-LaBianca gyilkosságok és Manson rémuralma után a horrorok is megpróbálták feldolgozni az emberek frusztrációit. Míg a Rosemary gyermekében nagyon finoman jelenik meg és a mai napig nem tudjuk, hogy valóban egy Antikrisztus történettel állunk szembe, vagy a szülés körüli depresszió allegóriájával, addig Az ördögűzőben már egy rendkívül aljas és kegyetlen megszállást láthatunk. Az Ómen pedig egyáltalán nem köntörfalaz, a hamis próféta közöttünk jár és kész beteljesíteni sorsát. Ha megfigyeljük, jó pár évtizednyi kihagyás után megint felütötte a fejét a zsánerben a sátánkultusz megjelenítése. A Démonok között franchise bejárja a démoni dimenzió minden zegzugát, folytatás készült a fent említett két példához - Az ördögűző, Ómen - sorozat formájában, az American Horror Story pedig a Manson analógiára épülő Cult évad után idén az Apokalipszist hozta el, az Antikrisztussal az élen. Adná magát, hogy az alapötletet körbejáró alkotásokban mind megjelenjen a megváltó ellentéte, mégis rendkívül kevésszer vették elő a figurát. Szerintem hiánya ott keresendő, hogy alapjáraton egydimenziós a szerep, az Antikrisztus gonosz és pusztulást hoz maga után. Kevés az olyan darab, ahol megpróbálják árnyalni a karaktert, hovatovább megkérdőjelezni megjósolt szerepkörét. Meglepő módon a Damien sorozat ezzel az alapkonfliktussal foglalkozik. (Illetve az AHS: Apocalpyse, de ott másképp is közelítik meg, de erről majd az évadértékelőben.)1200.jpg

Az 1976-os első részhez összesen két közvetlen és egy közvetett - és egyben nevetséges - folytatás készült, valamint egy említésre is méltatlan remake 2006-ban. Az 1978-as Ómen 2: Damien a címszereplő tinédzserkorát mutatja be egy elit katonai akadémián, ahol szembe kell néznie sorsával. Az 1981-es Ómen 3 - Végső leszámolás már a felnőtt Antikrisztusra fókuszál és pont a karakter egyszerűsége és a történet demagógiája miatt erőtlen és felesleges folytatás. Az 1991-es Ómen 4 - Az ébredés pedig ékes példája egy bejáratott név meglovagolásának, ahogyan a remake sem tudott semmiféle újat nyújtani. 

2016-ban Glen Mazarra, a The Walking Dead, a Kemény Zsaruk és a Gyilkos elmék producere úgy gondolta van még kraft Damien Thorn történetében, ezért meg nem történtté tette a második és harmadik részt és az első filmhez készített közvetlen folytatást. Sajnos az idővonalban azonnal van egy törés, mert a cselekmény szerint Damien 30 éves, viszont az első részben 6 éves volt, azóta 40 év telt el 2016-os képest. De nincsen utalás, hogy a sorozat pontosan melyik évben játszódik, ezért annyira nem zavaró a tizenhat éves eltérés a főszereplő életkorában. f2222992-5bee-4f29-b7b4-5af36694a41b.jpeg

Damien Thorn az első részben látott incidens után a Fehér házban nevelkedett. Háborús riporterként, fotósként helyezkedett el, amivel hírnévre tudott szert tenni, éleslátásának és különleges képeinek hála. Damaszkuszban furcsa találkozásban részesül, ami megpecsételi a sorsát és szépen lassan szembe kell néznie igazi hivatásával, sorsával, hogy átvegye az uralmat a világ felett.

Tíz epizód után elkaszálták a sorozatot, és nagyon érződik, hogy a készítők többet szerettek volna mesélni és az első évad csak az önfelfedezésre fókuszált volna. Ez a hozzáállás viszont azonnal érdekessé teszi az elgondolást. Damien nem érti mi történik vele, halovány emlékfoszlányai vannak gyerekkoráról és a szülei halála utáni időkről. Folyamatosan furcsa dolgok történnek vele, halálesetek veszik körül még felnőttkorában is. Az sem véletlen, hogy a háború borzalmaiban találta meg a karrierjét és érdeklődését. Mikor Ann Rutledge (Barbara Hershey), egy titokzatos, gazdag vállalat alkalmazottja feltűnik a színen, a férfi élete gyökeresen megváltozik.

Rutledge a feje egy olyan szervezetnek, ami az Antikrisztus eljövetelét várja és szerintük a próféta nem más, mint Damien Thorn, akinek az életét meg kell védeniük az egyháztól, amíg be nem teljesíti sorsát. tumblr_o41ud1wrpq1ql56ddo1_500.gif

Első nézéskor nem tetszett, hogy ilyen ambivalensen közelítik meg a történetet és egészen a fináléig játszadoznak a gondolattal, hogy mi van, ha Damien csak egy nyomorult sorsú ember, akibe pár elmebeteg fanatikus látja bele az Antikrisztust. A hatodik epizódot második nézésre is alibizésnek és blöffölésnek találtam, amire nem volt szükség, de összességében kreatívan álltak hozzá az eredeti filmhez. 

A színészekre nem igazán van panasz, Bradley James korrekten játszik, semmi kiemelkedő nincs az alakításában, de szimpatikussá teszi a karaktert. Barbara Hershey mint nagy öreg természetesen fantasztikus és igazából ő miatta jó az évad, de nem ér fel egy Mrs. Baylock-hoz.

A záróepizód tekintetében kár, hogy nem lesz folytatása a megkezdett cselekménynek, de önmagában a tíz rész is kerek egészet alkot. A Damien nem ér fel Az ördögűző sorozat zsenialitásához, de érdemes vele próbát tenni, mert jól viszi tovább a már ismert történetet.

10/7

IMDb

Szólj hozzá