2018. okt 06.

A Star is Born - Csillag születik (2018)

írta: A Levi
A Star is Born - Csillag születik (2018)

Az a csillag már 2008-ban megszületett.

Talán a gengszterfilmek állnak távolabb tőlem, mint a musicalek. Körülbelül három, zsánerbe tartozó alkotást, ha meg tudnék nevezni, ami igazán tetszett, az pedig, hogy a Csillag születik elkészülhetett szinte anomália. Az idei feldolgozás immáron az ötödik variánsa ugyanannak a sztorinak, az 1932-es, 1937-es, 1954-es és a leghíresebb, 1976-os változat után. Eredetileg Clint Eastwood rendezte volna, Beyoncéval a főszerepben, de össze lehet tenni a kezeket, hogy nem így történt és Bradley Cooper látta el a rendezői, produceri, forgatókönyvírói és férfi főszereplői tennivalókat. De mi volt Cooper célja, miért akart mindenáron összehozni egy olyan alkotást, amiről szinte mindenki le akarta beszélni? Bár vígjátékokban kezdett és nem veti meg a blockbustereket sem, az ő repertoárjában is számos olyan darab van, amiben bizonyította tehetségét. Ezúttal viszont valamit a művészetért akart alkotni, újramesélt egy ismert történetet, hogy megmutassa, milyen, amikor a művészek tiszta szívből alkotnak.

dgieotsxcaaw3zm.jpg

Jackson Maine középkorú rockzenész, aki tehetségét és hallását elherdálja drog- és alkoholfüggősége miatt. Alkoholizmusa és függősége nem azon a szinten van, hogy a koncertek után kiüti magát a féktelen bulikban, hanem konstans részeg, a különböző nyugtatókat cipőtalppal porítja, a nagyobb darabokat pedig whiskyben oldva issza. Egyik fellépése után betér egy travi-bárba, ahol éppen egy alapjáraton pincérnőként dolgozó lány énekel. A férfi azonnal beleszeret a nő tehetségébe és egész lényébe, az önbizalomhiányos Allynek pedig megakarja adni, amire mindig is vágyott: a hírnevet. Ahogy egyre rohamosabb tempóban száguld Ally a sztárság felé, Jackson egyre mélyebbre süllyed, kockáztatva mindent, ami fontos az életében.

a-star-is-born-movie-2018-4140310274-1535731413913.jpg

A női főszereplő megtalálása nehézséget jelentett. De Lady Gagánál - sőt ez esetben hitelesebb lenne, ha születési nevén, Stefani Germanottaként hivatkoznának rá - tökéletesebb választás nem is lehetett volna. Nem sok olyan előadó létezik, aki többet dolgozott volna a hírnevéért, mint ez a nő és nem sokan építik ennyire tudatosan a karrierjüket. 2008-ban még egy utcai fotósnak azt mondta, egy napon mindenki megismeri a nevét, tíz éven belül pedig beénekelte az elektopop világát, készített jazz, country, alternatív rockba hajló albumot, olyan legendákkal dolgozott együtt, mint Tony Bennett, Yoko Ono, a Metallica, Elton John. Most pedig a színészkedésen van a sor, miután elnyert már egy Globe-ot az AHS: Hotelért, amit abszolút ő vitt el a hátán, a gyenge cselekmény ellenére, jövőre pedig Oscar jelölés, hovatovább díj is esedékes.

asib-_28917932819290321.jpg

Már a Hotelnél felmerült egyes kritikákban, hogy színészi tehetség-e, hogy az ott alakított szerep nagyon hasonlít a színpadi karakterére. Csakhogy már Lady Gaga is egy kitalált karakter, egy perszona, amit Stefani Germanotta (aki az emberre kíváncsi, hogy vajon milyen lehet valójában, nézze meg a Marry the Night kisfilmet és a Five Foot Twoo dokumentumfilmet) hozott létre és tesz így minden egyes korszakában. Izgalmas végigtekinteni zenei karrierjének alakulásán és megfigyelni, hogyan tálalta még a legegyszerűbbnek tűnő popdalait is. Már a harmadik kislemezéhez cselekményes kisfilmet forgatott, melyet az 1927-es Metropolis ihletett, nem sokkal később Quentin Tarantino ajánlott fel neki Kill Bill-es kelléket, jött a húsruha, jazz album, vérgrófnő, letisztult country, akik pedig eddig a botrányhősnőt látták benne rá kell jöjjenek, hogy nála nagyobb tehetségű női előadó nem valószínű, hogy létezik. Az ő esetében kéz a kézben jár a színészet a zenéléssel. Azt se vállalná be más pályatársa, hogy csak úgy játszik el egy szerepet, hogy mindent élőben, a forgatáson énekel. Engem pont ezért nem lep meg annyira, mint a nagyközönséget, hogy simán elbír moziszerepek főszerepével és hitelesen, meggyőzően alakít. Természetesen fellelhetőek az analógiák a saját és az általa játszott karakter karrierje között, de éppen ezért is süt minden mozzanatából a teljes odaadás. Cooperrel az első perctől kezdve szikrázik közöttük a levegő, elhisszük nekik, hogy azonnal egymásba szerettek, menthetetlenül.

p06jyq93.jpg

Nehezen találnék fogást a filmen, mert bár címből és alapfelütésből könnyen lehetne hinni, hogy egy szirupos, rockzenés musicalbe ágyazott Hamupipőke allegória, de nagyon hamar átcsap a mondandó egy nagyon is emberi történetbe. Bár éppen születik egy csillag, elkerülhetetlen, hogy egy másik kialudjon ezzel párhuzamosan. A szeretett ember sikerének nehéz lehet őszintén örülni, ha saját életünk annak ellenére hanyatlik, hogy minden adva van a változtatáshoz. Cooper valami döbbenetesen jól alakít. A démonaival küzdő férfi próbál a felszínen maradni, menteni a menthetőt, ragaszkodni a társhoz, aki mindent feladna érte, mégsem képes megküzdeni. Ally sztárrá váló szekvenciái, saját zenei ízlésem miatt nem igazán tetszettek, viszont nagyon jól kijött a kontraszt a letisztultabb, rockosabb, hangszeres előadásmód és a már-már közhelyes popvilág között. Fontos és központi motívuma a filmnek, hogyan szorul egy szabad művészlélek a showbiznisz elvárásai és korlátai közé, mígnem döntenie kell, hogy folytatja, a hírnév érdekében és feladja magát, vagy mer kockáztatni.

A betétdalok egészen fantasztikusak, Cooper és Gaga külön albumot készítettek a filmhez, hogy ne a régi dalokat kelljen újraénekelni, a Shallow és az I'll Never Love Again pedig simán ott van Gaga életének eddigi legjobb szerzeményei között. Remélem a két említett dal is díjazva lesz a különböző szakmai gálákon. A Csillag születik nem váltja meg az iparágat, de példát állít sok művész elé, hogyan is kell lélekkel alkotni. 

10/8

IMDb

Szólj hozzá

mozi remake musical dráma művész zenés lady gaga hírnév bradley cooper moziélmény